Stoppen met roken

Heeft u besloten te stoppen met roken, dan kan acupunctuur daar een goede ondersteuning bij bieden. Hierbij wordt (indien mogelijk) u op 3 opeenvolgende dagen vrijwel pijnloos behandeld met acupunctuur.

Daarbij zet ik naaldjes in het oor, in de pols en op het bovenbeen. Wat ik daarnaast ook vaak adviseer is het drinken van West Lake thee. Maar dat is uw eigen keuze. Deze speciale thee werd meer dan 100 jaar geleden gemaakt om de Chinese elite van hun opiumverslaving af te krijgen. De precieze samenstelling van de thee is geheim maar het merendeel van  de ingredienten is wel bekend; groene thee, lotuszaad, ginsengbladeren, Chinese aspergewortel, betelpalmnoot.

Eetlust

Het komt vaak voor dat men tijdens het stoppen met roken een enorme eetlust krijgt. Omdat het lichaam zich hersteld, is er veel meer energie nodig. Gebruik hiervoor vooral vers fruit, vruchtensappen en gedroogd fruit. Hierdoor wordt het aankomen in toom gehouden.

Er zijn drie redenen waarom mensen aankomen wanneer ze stoppen met roken;

1. Nicotine is een stimulant, wat betekent dat het de stofwisseling versnelt en ervoor zorgt dat er meer calorieën verbrand worden.
2. Wanneer de mond niet meer die weldaad krijgt die het gewend was, zoeken veel mensen hun genoegdoening in eten i.p.v roken.
3. Roken zorgt voor minder eetlust. Na het stoppen met roken wordt de eetlust weer groter.

Wat kun je doen om het dikker worden tegen te gaan?

Probeer niet gelijktijdig met het stoppen met roken ook je dieet te veranderen. Dit betekent teveel stress voor het lichaam waardoor de kans op een terugval groter wordt. Gebruik geen laag calorieën dieet omdat je het zult bezuren op de lange termijn. De stofwisseling wordt langzamer en men komt meer aan wanneer men stopt met het dieet.

Geen paniek als je merkt dat je de hele tijd tussendoortjes wilt nemen. Deze drang zal na enkele weken verdwijnen. Vermijd voedsel met hoge percentages suiker en/of vet (chocola, cake etc). Bij voorkeur veel fruit en groenten, normale hoeveelheden eiwitten (vlees -mager-, vis, ei, noten, zuivel-vetarm-), weinig koolhydraten (pasta, aardappelen, brood).